93% van de elektrische rijders kiest voor een volgende auto ook voor elektrisch

Uit het nationaal EV en berijdersonderzoek van het VZR en RVO, blijkt dat 93% van de respondenten kiest of zal kiezen voor een elektrische auto. Als EV-expert krijgen wij regelmatig de vraag of wij onze praktijkervaringen willen delen. Wij hebben immers meer dan 10 jaar ervaring en al onze collega’s rijden in elektrische auto’s, waardoor wij genoeg kunnen vertellen. Dat er behoefte is aan het delen van praktijkervaringen blijkt ook dit uit onderzoek. Van alle respondenten voelt de meerderheid (72%) zich ook een echte EV ambassadeur. Bovendien weten EV-rijders heel goed wat hun elektrische auto precies kost (in tegenstelling tot de fossiele rijders) en dat elektrisch rijden veel goedkoper is. In dit artikel delen wij de belangrijkste uitkomsten van het onderzoek. Het onderzoek is gehouden onder meer dan 1.700 respondenten. 

Motivaties om over te stappen op een elektrische auto

In het onderzoek is aan de respondenten gevraagd wat de voornaamste redenen zijn om over te stappen op een elektrische auto. Opvallend is dat de meerderheid van de respondenten (36%) aangaf dat de lage kosten de belangrijkste reden is om over te stappen. Toch blijkt dat men het milieu ook steeds belangrijker begint te vinden. 35 procent van de respondenten koos voor een elektrische auto vanwege het milieu. Andere redenen zijn de technologische innovatie (15%) en het rijplezier (12%).

Wie is de elektrische rijder

Op basis van bovenstaande motivaties zijn er vier persona’s gecreëerd: de rekenaar, koploper, milieubewuste en de comfortabele. De rekenaar kiest uiteraard voor een elektrische auto vanwege de lage kosten, de milieubewuste vanwege het milieu, de comfortabele vanwege het rijplezier en de koploper vanwege het innovatieve karakter van een elektrische auto.

Een aantal jaren geleden voelden de EV-rijders zich met name koplopers. Inmiddels neemt dit gevoel af en zie je een stijgende lijn in de persona’s: milieubewuste en rekenaars. De groep zakelijke rijders (47%)  is met name goed vertegenwoordigd onder de rekenaars. Opvallend is dat deze groep meer kilometers (28.500) rijdt dan de gemiddelde EV-rijder. De modellen die populair zijn onder deze groep zijn onder andere de Tesla Model 3, Kia e-Niro en Nissan Leaf. Dit komt aardig overeen met onze eigen ervaringen. Alhoewel de Hyundai Kona Electric, Polestar 2, Volkswagen ID.3 en Volkswagen ID.4 het op dit moment ook goed doen. Ook onder de koplopers, milieubewuste en comfortabele groep is de zakelijke rijder het meest vertegenwoordigd. Dit is grotendeels verklaarbaar vanwege de lage bijtelling.

We zien dus een verschuiving als het gaat om het profiel van de EV-rijder. In de afgelopen jaren is het aandeel innovators afgenomen en het aandeel groep early majority toegenomen. De gadget hype verdwijnt langzamerhand en maakt plaats voor de early majority. Elektrisch rijden is inmiddels normaal.

Laadmogelijkheden

Voor een elektrische rijder is goede laadmogelijkheden van cruciaal belang. Opvallend is dat maar liefst 74% van de respondenten aangeeft dat zij de mogelijkheid hebben om hun elektrische auto thuis via hun eigen oprit op te laden. Terwijl 30% van de huishoudens in Nederland beschikt over een eigen oprit. Van de respondenten die zakelijk (werknemer) of privé leasen, kan 64%-65% de elektrische auto thuis opladen. Overigens ligt dit percentage bij de zakelijke lease (ZZP/DGA) veel hoger met 81%.

De elektrische rijders (80%) die thuis kunnen opladen zijn tevredener over de laadmogelijkheden dan de elektrische rijders (67%) die deze mogelijkheid niet hebben. Dit is natuurlijk logisch, gezien het veel makkelijker is om de elektrische auto thuis te op te laden.

Positieve en negatieve aspecten van een elektrische auto

Over het algemeen zijn de respondenten positief over het elektrisch rijden. Met name de aspecten zoals rijeigenschappen, milieu impact, gebruikskosten en rijveiligheid scoren hoog. De aanschafkosten scoren het laagst. Dit is uiteraard een logische uitkomst, gezien de aanschafwaarde van een elektrische auto gemiddeld gezien hoger ligt dan een brandstofvariant.

In het onderzoek is er ook gevraagd naar de tevredenheid van de actieradius van een elektrische auto. De elektrische auto met een minimale range van 200 tot 400+ kilometer wordt als zeer positief beoordeeld. De respondenten zijn het minst tevreden over de elektrische auto met een actieradius van 200 kilometer.

Ook werd er aan de respondenten gevraagd welke aspecten van elektrisch rijden na aanschaf veel positiever bleek dan vooraf verwacht. De respondenten waren met name positiever over de rijeigenschappen, gebruikskosten, beschikbaarheid laadpalen en dat ze niet meer hoefden te tanken.

Met de elektrische auto op vakantie

Een aantal jaren geleden was het op vakantie gaan met een elektrische auto misschien nog een uitdaging. Tegenwoordig niet meer. Er zijn inmiddels voldoende elektrische auto’s met een uitstekende actieradius. Bovendien wordt de laadinfrastructuur steeds beter. Vanaf een actieradius van 300-400 kilometer is 56% van de respondenten positief over de mogelijkheid om op vakantie te kunnen gaan met een elektrische auto. Bij 400 kilometer is dat zelfs 65%! Ook onze eigen ervaringen zijn positief. Er zijn inmiddels al meerdere collega’s op vakantie geweest met een elektrische auto, waaronder de Tesla Model 3 en Hyundai Kona Electric.

Meerderheid van de EV-rijders voelt zich ambassadeur

De elektrische auto is populair, dat blijkt wel uit de antwoorden van de respondenten. Maar liefst 93% geeft aan dat de volgende auto ook elektrisch wordt. Daarnaast wordt 67% van de respondenten regelmatig gevraagd om hun ervaringen met elektrisch rijden te delen. Er wordt met name gevraagd naar de actieradius, kosten en laadmogelijkheden. Toch blijkt dat niet iedereen goed op de hoogte is van wat elektrisch rijden nou precies inhoudt. Als er kritische vragen gesteld worden dan gaat het met name over de milieu- en duurzaamheidsaspecten van elektrische auto’s.

Wij zijn van mening dat je pas echt kunt oordelen of elektrisch rijden iets voor jou is als je het een dag of een aantal dagen probeert. Deze mening delen de respondenten ook. De meerderheid (52%) laat andere mensen in hun elektrische auto rijden.

Tesla Model 3 meest populair onder de respondenten

Van alle respondenten rijdt een grote groep in een Tesla Model 3, gevolgd door de Nissan Leaf en Kia e-Niro. Dit komt aardig overeen met de bestverkochte elektrische auto’s van dit moment. De top van 10 elektrische auto’s onder de respondenten zijn:

  1. Tesla Model 3 (22%)
  2. Nissan Leaf (9%)
  3. Kia e-Niro (8%)
  4. Renault Zoe (7%)
  5. Hyundai Kona Electric (7%)
  6. Tesla Model S (6%)
  7. Hyundai IONIQ Electric (5%)
  8. Volkswagen e-Golf (4%)
  9. Tesla Model X (4%)
  10. BMW i3 (4%)
  11. Overig (24%)

Jaar van de bijtelling

Als we kijken naar het jaartal wanneer de respondenten elektrisch zijn gaan rijden, dan zien we met name een piek vanaf 2016 tot 2020. Waarbij de meerderheid in 2019 elektrisch is gaan rijden. Hier is een logische verklaring voor. Enerzijds heeft dit te maken met het aanbod dat in 2019 en 2020 fors is uitgebreid, anderzijds vanwege de bijtelling. In 2019 betaalde je slechts 4% bijtelling voor een elektrische auto. In 2020 was dat 8% bijtelling en inmiddels betaal je 12% bijtelling voor een elektrische auto.

EV-rijders zijn met name zakelijke rijders

Opvallend is dat 40% van de respondenten een elektrische auto rijdt via zakelijke lease (werknemer/ZZP/DGA). De keuze is waarschijnlijk op een elektrische auto gevallen vanwege de fiscale voordelen. Zoals de lage bijtelling, MIA etc. Overigens is de MIA vanaf 2021 voor elektrische personenauto’s redelijk beperkt. De steun is voor de aanschaf van een elektrische personenauto’s teruggeschroefd tot 10 auto’s per ondernemer.

Aanschafwaarde van de elektrische auto

Als we kijken naar de aanschafwaarde, dan valt het op dat de particulier met name rijdt in elektrische auto’s met een aanschafprijs tussen de 10.000 euro en 50.000 euro.  Vijftig procent van de zakelijke rijders (werknemers) rijdt met name in elektrische auto’s tussen de 40.000 en 50.000 euro. Dit is logisch, gezien je in 2021 voor een elektrische auto 12% bijtelling betaalt tot een fiscale waarde van 40.000 euro. Over het resterende bedrag betaal je 22% bijtelling. De prijs onder de zakelijke lease door ZZP/DGP ligt aanzienlijk hoger. De gemiddelde aanschafprijs ligt bij hen op 100.000 euro.

Actieradius in de praktijk

De ervaren elektrische rijder weet inmiddels dat de actieradius op basis van de WLTP-testmethode in de praktijk altijd iets lager uitvalt. Dit heeft onder andere te maken met het rijgedrag van de bestuurder en de weersomstandigheden. In de winter zal de actieradius iets lager uitvallen en in de zomerperiode zal de actieradius weer toenemen.

Uit dit onderzoek is gebleken dat 84% van de respondenten minimaal 200 kilometer ver kan rijden met een volle accu. De gemiddelde automobilist rijdt op jaarbasis tussen de 10.000 en 20.000 kilometer, dus met 200 kilometer kunnen ze prima mee uit de voeten.

Zakelijke rijders hebben in twee derde van de gevallen een actieradius groter dan 300 kilometer. Dit percentage ligt bij de particulier veel lager. Slechts 25% van de private lease rijders heeft een actieradius groter dan 300 kilometer. Dit is logisch aangezien de zakelijke rijder gemiddeld gezien meer kilometers maakt dan de particulier. Dus de behoefte aan een grotere actieradius ligt bij deze groep logischerwijs veel hoger.

Gemiddeld kilometrage EV-rijder

In het onderzoek is er aan de respondenten gevraagd naar hun kilometrage in een niet-coronajaar. De respondenten rijden gemiddeld 27.000 kilometer per jaar. Dit is zowel het aantal zakelijke als privé kilometers. Zoals eerder genoemd rijdt de zakelijke rijder veel meer kilometers dan de particulier. De zakelijke rijder rijdt gemiddeld gezien 34.000 kilometer per jaar. De private leaserijder rijdt gemiddeld 20.000 kilometer.

Van het totaal aantal respondenten geeft 73% aan dat hun eerst elektrische auto ter vervanging was van een brandstofauto. Opvallend is dat 21% al elektrische rijervaring had, aangezien hun eerste elektrische auto ter vervanging was van een (plug-in)hybride auto.

Overwegingen om elektrisch te gaan rijden

De elektrische rijder verdiept zich van te voren uitgebreid in elektrische auto’s, voordat zij overgaan op het aanschaffen of leasen van een elektrische auto. Wat opvallend is dat de ‘rekenaar’ degene die omwille van de kosten elektrisch rijdt, het minst aantal uren hieraan besteed. De koploper besteed gemiddeld gezien 54 uur, de milieubewuste 52 uur, de comfortabele 47 uur en de rekenaar 37 uur. De EV-rijder verdiept zich met name in verschillende nieuwswebsites en vakbladen. Wat uiterst bijzonder is dat de autodealer als minst betrouwbare bron wordt gezien. Ook spelen organisaties zoals VER en de werkgever een belangrijke rol als informatiebron.

Kosten van een elektrische auto

Opvallend is dat de meerderheid (81%) aangeeft dat zij van te voren de kosten van elektrische auto op een rijtje hebben gezet. Zij weten exact wat een elektrische auto gaat kosten. Over het algemeen ligt de aanschafwaarde van een elektrische auto hoger dan een brandstofvariant. Echter kunnen de TCO (Total Cost of Ownership) van een elektrische auto aanzienlijk lager liggen een brandstofvariant. Onze collega Alexander heeft in dit artikel samen met Tweakers de kosten van een Kia e-Niro vergeleken met de Kia Niro.

Ook in dit onderzoek ervaart 43% van de respondenten de totale kosten van elektrisch rijden als lager dan die van het rijden in een fossiele brandstofauto. Daarnaast schijnt het zo te zijn dat zowel de zakelijke als de privé rijder goed op de hoogte is van de fiscale voordelen. De zakelijke rijder vindt met name de bijtelling de belangrijkste financiële prikkel. Desondanks geeft de meerderheid wel aan dat zij elektrisch blijven rijden, ook al stijgt de bijtelling.

Elektrische auto leasen

Heb je interesse in het leasen van een elektrische auto? We hebben nog enkele exemplaren beschikbaar met 8% bijtelling. Bekijk het huidige aanbod hier.


Meer weten over elektrische auto's?