De Audi e-tron is de eerste volledige elektrische Audi op de markt. Een echte Audi wordt aan uitvoerige tests onderworpen en komt dan pas op de markt. Daarom is de auto onder andere getest in de woestijnen van Afrika, onder extreme omstandigheden. Reden genoeg dus om veel te verwachten van de e-tron!
Zoals een echte Audi het betaamt doet de e-tron het uitstekend onder moeilijke omstandigheden. Het bekende quattro systeem van Audi maakt dit mogelijk. Dit maakt de e-tron ook direct uniek in z’n klasse. Anders dan de I-Pace, kan de e-tron ook goed uit de voeten als echte SUV.
Duitse degelijkheid slaat de toon in het interieur. De e-tron is de elektrische auto die mensen moet overtuigen andere luxe SUV’s te laten staan en te kiezen voor elektrisch. Naast een aantal prachtige schermen met haptic feedback en een virtual cockpit, kan de e-tron ook uitgerust worden met camera’s in plaats van buitenspiegels. De beelden worden op de deur middels twee OLED schermen getoond. Dit is niet alleen een leuk high-tech speeltje. Het vermindert ook de luchtweerstand.
De e-tron en de nieuwe elektrische Porsche delen hetzelfde accupakket. Allebei moeten ze het doen met 95 kWh. Ongeveer 85 kWh daarvan is bruikbaar. In de praktijk zal dit ongeveer neerkomen op een actieradius van zo’n 365 km kilometer.
Voorsprong door techniek is de leus van Audi. Zo hebben de ingenieurs van het merk ook naar het opladen van de auto gekeken. De e-tron kan namelijk maximaal met 150kW opladen. Dat betekent een volle accu (80%) binnen 30 minuten.
Ook laden aan een regulier oplaadpunt gaat relatief vlot. Omdat de e-tron is voorzien van een 3-fase aansluiting voelt de auto zich uitstekend thuis in Europa. Bij een 3-fase 32A laadpunt is de e-tron binnen 5 uur weer van een volledige lading te voorzien. Daarnaast hoeft er voor het installeren van een laadpunt thuis, weinig tot niks aangepast te worden.
Overigens heeft Audi ook slim nagedacht over de laadpoort. Je kan de auto namelijk met twee aansluitingen uitrusten.
Dit jaar geldt 12% bijtelling. Dit komt, afhankelijk van de uitvoering, op zo’n € 352,- (schijf 1) of € 470,- (schijf 2) netto bijtelling per maand.
Exterieur
Infotainment
Interieur
Stoelen
Veiligheid/Techniek
Verlichting / spiegels
Velgen / banden
Onder voorbehoud van fouten. Aan deze lijst kunnen rechten ontleend worden.
Acceleratie 0-100 km/u | 5,7 sec |
Topsnelheid | 200 km/u |
Actieradius Elektrisch (WLTP) | 441 km |
Actieradius werkelijk | 365 km |
Totaal Vermogen | 300 kW (408 pk) (408 pk) |
Totaal Koppel | 664 Nm |
Aandrijving | AWD |
CO2 uitstoot WLTP | 0 g/km - Lithium Batterij |
CO2 uitstoot praktijk | 0 |
Verbruik praktijk | 23,7 kWh / 100km |
“De Audi e-tron heeft zeer goede laadcapaciteiten”
in een paar stappen...