De Porsche Taycan is op 4 september 2019 officieel onthuld voor het publiek. Met de introductie van Taycan is Porsche ineens een serieuze speler in de markt van elektrische auto’s. Uiteraard zal de elektrische Porsche de strijd aan moeten gaan met de Tesla Model S. Maar tegelijkertijd brengt de Taycan ook het typische Porsche-karakter naar een elektrische auto. Die beleving zal mensen, die de stap nu nog niet durven te zetten, er misschien wel van overtuigen de sportieve brandstofauto achter zich te laten.
De auto gaat overigens niet door het leven – zoals eerder gedacht – als Mission E, maar het productiemodel, afgeleid van de Mission E concept car, gaat Taycan heten. Volgens Porsche betekent deze naam vrij vertaald ‘levendig jong paard’. Daarmee refereert Porsche aan het trappelende paard zoals dat sinds 1952 centraal staat in het Porsche logo.
Twee permanent-synchroon elektromotoren met een systeemvermogen van meer dan 400 kW/600 pk zorgen ervoor dat de Taycan Turbo in 3 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert en in minder dan 10 seconden van 0 naar 200 km/u. Dit komt bovenop een uithoudingsvermogen dat tot nu toe door geen enkele andere elektrische auto is bereikt. De Taycan 4S gaat met 4.0 seconden naar de 100 km/u. De Taycan kan meervoudig voluit accelereren zonder vermogensverlies en de actieradius (WLTP) bedraagt meer dan 400 km. De actieradius verschilt per uitvoering.
Een ander belangrijk aspect van een volledig elektrische auto is de snellaadtijd. Met een maximaal laadvermogen van 270 kW, is de Taycan de absolute topper voor wat betreft laadsnelheid. Kan je een laadpaal vinden die deze snelheden kan leveren, dan is de Taycan weer in 22 minuten tot 80% opgeladen. De Taycan kan bij een reguliere laadpaal 22 kW over 3 fasen laden, wat volledige 0-100% lading in 4 uur realiseert. Overigens zal de laadsnelheid in Nederland vaak uitkomen op 11 kW. Dan is de Taycan in minder dan 8 uur weer volgeladen.
De netto bijtelling van de Porsche Taycan in 2021 bedraagt ongeveer 616 euro (schijf 1) of € 823 euro (schijf 2). In dit geval gaat het om de meest voordelige variant. Voor de Porsche Taycan Turbo S zal de netto bijtelling beginnen bij zo’n 1600 euro.
Acceleratie 0-100 km/u | 4,0 sec |
Topsnelheid | 250 km/h |
Actieradius Elektrisch (WLTP) | 408 km |
Actieradius werkelijk | 375 km |
Totaal Vermogen | 390 kW (530 pk) |
Totaal Koppel | 640 Nm |
Aandrijving | AWD |
CO2 uitstoot WLTP | 0 g/km |
CO2 uitstoot praktijk | 0 g/km |
Verbruik praktijk | 18,9 kWh/100km |
“De Porsche Taycan kan met maximaal 270 kW snelladen!”
in een paar stappen...