Elektrisch op vakantie met de Hyundai Kona Electric

Gezien mijn ervaring met elektrische auto’s was ik heel benieuwd of het anno 2020 nog iets voorstelt om met een elektrische auto op vakantie naar het buitenland te gaan. Afgelopen zomer ben ik met de Hyundai Kona Electric naar Tsjechi√ę gereden voor mijn vakantie. Ik maakte me eigenlijk niet zoveel zorgen: in Nederland staat op elke straathoek wel een laadpaal. Ondanks het feit dat het momenteel niet echt een optie is om met je elektrische auto op vakantie naar het buitenland te gaan, deel ik in dit artikel graag mijn ervaringen. Kleine disclaimer: Houd er overigens rekening mee dat mijn vakantie niet een doorsnee verhaal is, maar daar zul je gaandeweg wel achterkomen. ūüėȬ†

Voorbereiding

Ter voorbereiding op mijn reis heb ik mijn standaard laadpas van NewMotion meegenomen en als back-up een creditcard. Daarnaast heb ik voor het plannen van de route de app van ‘A Better Routeplanner’ gebruikt. Ik begon mijn reis uiteraard met een 100% volgeladen auto.

Even een aantal korte feitjes over de auto zelf: de Hyundai Kona Electric heeft een actieradius van 484 kilometer (WLTP), kan snelladen met een maximaal laadvermogen van 77 kW DC en auto beschikt tevens over een handige app waar je onder andere de actuele laadstatus kunt bekijken. Ideaal!

Eerste stop РHannover 

Om 14.00 uur begon onze reis richting Hannover. Vanwege de vele snelwegkilometers hadden we de eerste stop na ongeveer 200 kilometer ingepland. Niet echt nodig, gezien de Hyundai Kona Electric een rijbereik heeft van ruim 400 kilometer, maar je wilt immers niet voor verrassingen komen te staan. Toen we echter bijna bij de betreffende lader waren aangekomen hadden we qua range nog meer dan 200 kilometer. De auto was een stuk zuiniger dan verwacht, dus we besloten daarom door te rijden en een lader te pakken welke nog 100 kilometer verder was. Vanaf de startlocatie begonnen we met 300 kilometer, en we eindigen bij onze eerste laadstop in Hannover met nog 101 kilometer over. Echter accepteerde de snellader onze NewMotion pas niet! Hij accepteerde namelijk geen enkele laadpas. Een geluk bij een ongeluk, bij deze laadpaal kon je de laadsessie eenvoudig met je pinpas contactloos starten, en na die tijd met dezelfde pinpas weer ontgrendelen. Moeten ze in Nederland ook invoeren, ideaal. Tot op heden is dit namelijk nog niet mogelijk. Na een lunchpauze zat de auto weer voor 85% vol en zijn we weer op pad gegaan.

Tweede stop – Leipzig

De tweede stop was vlak voor Leipzig, tevens de laatste stop voor de dag. Deze stop hebben we gecombineerd met het diner. Een van de laadpunten was defect, gelukkig waren er nog meer dan voldoende andere laadpalen bij deze aanbieder. Tevens stond er nog een tweede aanbieder met een aantal laadpalen op hetzelfde terrein! Aan laadpalen dus zeker geen gebrek. Goed voor elkaar in Duitsland. Wel een dingetje: in Duitsland heb je bij veel snelladers een parkeerschijf nodig.

Overnachting – Dresden

Omdat we nog aardig wat kilometers qua range over hadden, besloten we de laatste etappe met 180 km/u richting de overnachtingsplaats te rijden. Bij het hotel is een laadpaal aanwezig, dus kunnen we de auto tijdens het slapen mooi volladen. Althans dat was het plan. Dit verliep net iets anders. Zodra we de auto met de laadpaal verbinden horen we een klap, een zekering in de laadpaal die eruit klapt. Het hele terrein om ons heen wordt zwart, oeps. Moet wel een foutje in de laadpaal zijn! Met behulp van de hotelstaff hebben we de zekering weer omgezet en nog een keer geprobeerd, ‘plop’. Hij klapt er direct weer uit, en nog een keer. Gezien mijn ervaring met elektrische auto’s ben ik niet zo bang voor het welbekende fenomeen ‘range anxiety’. We besluiten het daarom op te geven voor vandaag en te gaan slapen.

Ontbijten & laden

Een nieuwe dag is aangebroken! Met 30 kilometer range vervolgen we onze route en gaan we op zoek naar de dichtstbijzijnde snellader. A better Routeplanner geeft aan dat deze op 5 km afstand ligt, in een dorpje aangrenzend aan Dresden. Genoeg speling wat dat betreft! Wij parkeren de auto naast de Duitse Kona en gaan rustig ontbijten. Hierna vertrekken we naar onze eindbestemming, tussentijds laden is niet meer nodig! Vanaf hier is het nog 300 kilometer tot onze eindbestemming in Tsjechi√ę.

Gehaald! Hij wil niet laden?

Na een laatste etappe van vier uurtjes hebben we het gehaald tot onze eindbestemming. Nu simpelweg de auto aan de lader hangen en ontspannen, of toch niet? Niets is minder waar. Zodra we de auto aan het stroom hangen, vliegen alle stoppen eruit. We proberen meerdere groepen, een laag amperage, niks werkt. Een voordeel van een leaseauto: je kunt 24/7 de pechhulp bellen. Zo gezegd, zo gedaan. De pechhulp adviseerden ons om de snellader te proberen. Mocht dit alsnog niet lukken, dan konden ze de auto omwisselen voor een leenauto. Via Chargemap vind ik een snellader naast een restaurant in de buurt.

Laden in Tsjechi√ę

Een elektrische auto opladen in Nederland is niet zo spannend. Het laden in Tsjechi√ę ging anders dan ik gewend ben. In Duitsland en Nederland was het tot nu toe altijd mogelijk om te laden met een laadpas- of pinpas. De opvallend oranje Tsjechische laadpaal accepteerde echter geen enkel betaalmiddel. Wel stond er een QR-code op de laadpaal. Bij het scannen van deze QR-code werd er een app gedownload. Nadat ik met enig gepuzzel (de app is alleen in het Tsjechisch beschikbaar!), een account heb aangemaakt kan ik een creditcard koppelen. Vervolgens is het relatief simpel, je kiest de lader die je wil gebruiken (CCS in mijn geval), schuift een knopje opzij en steekt de stekker in de auto. Het snelladen kostte omgerekend 28 ct/kWh. Stukken goedkoper dan in Nederland!

Om te checken of we bij deze paal wel ‘gewoon’ AC kunnen laden hebben we dit ook nog even getest. Het resultaat was een zekering die omschoot in de laadpaal. Conclusie: het AC-laadsysteem in de Kona is duidelijk kapot.

De rest van de vakantie

Je kunt je voorstellen dat het een iets andere ervaring is om met een elektrische auto naar het buitenland te gaan als je er gaandeweg achterkomt dat het AC-laadsysteem van de auto kapot is. Dankzij een range van 430 kilometer, hoeven we de rest van de vakantie gelukkig de auto niet meer op te laden. Pas de dag voor vertrek hebben we de auto wederom onder het diner tot +- 95% opgeladen. De auto voelt op deze manier wel meer als een ‘benzine-auto’, doordat je hem af en toe moet ‘voltanken’ bij de snellader.

Conclusie

De terugweg verschilde weinig van de heenreis, afgezien van het gegeven dat we de terugweg wel in √©√©n dag hebben gereden zonder al teveel moeite. Op de terugweg hebben we voornamelijk voor de laders van Ionity gekozen, deze zijn wel prijzig maar gezien de snelheid- en grote hoeveelheid beschikbare laders was dit de ‘veilige’ optie.

Al met al is het op vakantie gaan met de elektrische auto prima bevallen, zelfs zonder het AC-laadsysteem was het goed te doen zonder ons al te veel aan te passen. Ook buiten Nederland is het laden behoorlijk goed geregeld, in mijn ervaring kom je een heel eind met een laadpas, een pinpas en een creditcard.

9

95% beveelt ons aan.


Meer weten over elektrische auto's?