Kia EV6 of Hyundai IONIQ 5?

Welke EV kies jij? De Hyundai IONIQ 5 of Kia EV6? De keuze die je maakt zal waarschijnlijk gebaseerd zijn op smaak, want in de basis zijn beide auto’s zo goed als identiek aan elkaar. Ze delen dezelfde aandrijflijn en zijn beiden voorzien van de innovatieve 800-Volt accu- en laadtechniek. Een aantal dagen geleden hadden wij de IONIQ 5 op bezoek, dus we kunnen inmiddels genoeg praktijkervaringen delen met de IONIQ 5. Helaas moeten we nog even wachten op de Kia EV6, desalniettemin willen we nu alvast de populaire, veelbelovende EV’s met elkaar vergelijken. 

De eerste exemplaren van de Kia EV6 en IONIQ 5 worden naar verwachting in Q4 uitgeleverd. Beide auto’s zijn nog te bestellen, daarom zetten we in dit artikel de overeenkomsten en de verschillen duidelijk voor je op een rijtje. Een ding is zeker; een verkeerde keuze ga je zeker niet maken met een van deze twee. Beide EV’s gaan het erg goed doen onder de zakelijke rijder!

Hyundai IONIQ 5

De IONIQ 5 onderscheidt zich op een aantal vlakken ten opzichte van de concurrentie. Allereerst is dit de eerste auto voor het grote publiek met vooruitstrevende laad-en accutechniek. De auto is voorzien van een 800V- systeem waarmee snelladen zeer stabiel en snel gaat. Ter illustratie, de huidige generatie elektrische auto’s is voorzien van een 400V- systeem. Heel kort door de bocht zorgt dit er dan ook voor dat het mogelijk is om een keer zo snel op te laden, uiteraard ligt dit iets genuanceerder, maar in de basis werkt dit principe wel zo. Snelladen kan dan ook met maximaal 232 kW DC. Daarnaast kan de auto ook stroom terugleveren aan andere apparaten. Als je bijvoorbeeld een kop koffie wil drinken en je bent op een plek waar je geen voorzieningen hebt, dan kan dit best handig zijn.

Wat ons meteen opviel aan de Hyundai is de ruimte in de auto. De IONIQ 5 is echt een grote auto, veel groter dan je aan de hand van foto’s zou verwachten. Als je op zoek bent naar een gezinsauto, dan is deze auto perfect. Je hebt voldoende beenruimte voor- en achterin. Daarnaast kun je zowel de voor- als de achterstoelen verstellen. Ook in de kofferbak is veel ruimte en kun je genoeg spullen in kwijt. Ook opvallend is hier de vlakke laadvloer, ideaal met bijvoorbeeld boodschappen.

Naast het futuristische design, de ruimte en de rijke uitrusting, rijdt de auto ook bijzonder goed. De IONIQ 5 heeft een prettig, maar vooral comfortabel rijgedrag. Bij elke hobbel heb je niet het gevoel alsof je gelanceerd wordt, hij is dan ook totaal niet stuiterig. Dit gedrag herken je ook in rechte lijn, de auto is heel stabiel en koersvast, maar heeft niet het dynamische rijgedrag wat bijvoorbeeld een Tesla Model 3 kenmerkt. Het comfortabele karakter wordt nog eens kracht bijgezet op het gebied van isolatie, het viel ons meteen op hoe goed de geluidsisolatie is. Je hoort amper windgeluid, weinig bandengeluid en de aandrijflijn is fluisterstil. Alles opgeteld geeft aan dat reizen met de Hyundai IONIQ 5 een zeer comfortabele en relaxte ervaring is.

Kortom; wij snappen heel goed waarom deze auto nu al zo populair is. Hieronder zetten we de belangrijkste specificaties nog even voor je op een rijtje.

  • Goede rijeigenschappen
  • Ruime gezinsauto, veel ruimte, zowel voor- als achterin,
  • 58 kWh of 73 kWh accupakket, dus grote actieradius van minimaal 400 kilometer
  • 232 kW DC snelladen door de 800 Volt accu- en laadtechniek
  • Rijk uitgerust (opties basisversie: achteruitrijcamera, 19 inch velgen, parkeersensoren achter en cruise control met Stop & Go -functie)
  • Luxe en comfort
  • Nettobijtelling:
  • Vehicle to Load-technologie, daarmee kun je de energie van de batterij gebruiken om andere elektrische apparaten van stroom te voorzien.
  • 165 euro per maand (schijf 1)
  • Zakelijk leasen vanaf 502 euro per maand

Kia EV6

Ook van de Kia EV6 komen de eerste demo’s binnenkort naar Nederland. Helaas kunnen we dus op dit moment nog geen praktijkervaringen delen. Uiteraard kunnen we wel de informatie delen die we tot nu toe weten. De auto wordt op hetzelfde Electric-Global Modular Platform (E-GMP) gebouwd als de IONIQ 5. Dankzij dit platform krijgt de auto aanzienlijk meer ruimte en flexibiliteit in het interieur. Van binnen lijkt de Kia in sommige opzichten ook op de IONIQ 5. Ook de EV6 beschikt over twee schermen die in elkaar overlopen.

Onze verwachting is dat Kia met de EV6 een andere uitstraling wil geven. Het merk biedt de EV6 bijvoorbeeld als sportieve GT-line aan. Kia richt zich duidelijk niet op het comfort, maar meer op de klant die een sportieve auto zoekt. Ook zal er eind 2022 een GT komen, een zeer sportieve uitvoering met maar liefst 600 pk waarmee de auto de strijd aan zal gaan met modellen als de Tesla Model 3/Y Performance.

Hieronder hebben nog even kort alles uiteengezet wat je moet weten over de nieuwe Kia EV6.

  • 58 kWh of 77,4 kWh accupakket, dus grote actieradius van minimaal 400 kilometer
  • 232 kW DC snelladen door de 800 Volt accu- en laadtechniek
  • Rijk uitgerust (opties basisversie: adaptive cruise control, achteruitrijcamera, parkeersensoren voor & achter en actieve rijbaanassistentie)
  • Luxe en sportiviteit
  • Nettobijtelling: vanaf 180 euro per maand (schijf 1)
  • Zakelijk leasen vanaf 542 euro per maand

Kia EV6 of Hyundai IONIQ 5 leasen

Heb je interesse in het leasen van de Hyundai IONIQ 5 of Kia EV6? We hebben beide modellen ingekocht en deze zullen in september al komen.


Meer weten over elektrische auto's?