Kosten elektrische auto vergelijken met een brandstofauto

Is elektrisch rijden goedkoper dan benzine? Lang verhaal kort, ja. In dit artikel leggen wij aan je uit waarom. Niet alleen de benzine- en dieselprijzen zijn de afgelopen periode behoorlijk gestegen. Ook elektrische rijders hebben te maken met verhoogde energieprijzen. Het is daarom zeker de moeite waard om eens te kijken naar het prijsverschil in brandstof- en laadkosten tussen een elektrische auto en een benzine- of dieselauto. In dit artikel vergelijken we de kosten.

‘De maandelijkse kosten van een elektrische auto zijn veel lager dan de kosten van een benzineauto’. In dit artikel gaan we kijken of deze stelling klopt en wat daadwerkelijk het prijsverschil is tussen de brandstofkosten van een elektrische auto en benzine- of dieselauto.

Benzine- en dieselkosten

Benzine Diesel
2,42 per liter x 40 liter 2,28 per liter x 40 liter
96,80 euro 91,20 euro
€0,16 (kosten per km) €0,15 (kosten per km)

De Gemiddelde Landelijke Adviesprijs ligt voor de benzineprijzen in Nederland op 22 maart zo rond de 2,42 euro per liter. Voor diesel is deze prijs 2,28 euro per liter. Voor een volle tank benzine (40 liter) betaal je dus omgerekend 96,80 euro. Bij een dieselauto betaal je voor een volle tank diesel (40 liter) rond de 91,20 euro.

Nu we de kosten voor een volle tank hebben uitgerekend, gaan we kijken naar het brandstofverbruik. Gemiddeld gezien kun je met een volle tank zo’n 600 kilometer rijden. Omgerekend is dit een brandstofverbruik van 1 liter op 15 kilometer. De brandstofkosten per kilometer komen bij een benzineauto neer op zo’n 0,16 eurocent en bij een dieselauto ligt dit bedrag rond de 0,15 eurocent.

Laadkosten elektrische auto

Thuis opladen Thuis opladen op
zonne-energie
Openbaar opladen Snelladen
€0,26 euro per kWh
x 72,6 kWh
€0,06 per kWh
x 72,6 kWh
€0,41 per kWh
x 72,6 kWh
€0,60 per kWh
x 72,6 kWh
19 euro 4,40 euro 30 euro 44 euro
€0,05 (kosten per km) €0,02 (kosten per km) €0,08 (kosten per km) €0,12 (kosten per km)

Een elektrische auto kun je op verschillende manieren opladen. Thuis, bij een openbaar oplaadpunt en via een snellaadstation. Als elektrische rijder moet je rekening houden met het feit dat ieder oplaadpunt andere stroomtarieven per kWh hanteert.

Het gemiddelde laadtarief ligt rond de 0,26 eurocent per kWh als je de elektrische auto thuis gaat opladen. Als je gebruik maakt van zonne-energie van je eigen zonnepanelen dan betaal je omgerekend slechts 0,06 eurocent per kWh. Bij een openbare laadpaal liggen de stroomtarieven rond de 0,41 eurocent per kWh en bij een snellader is dit 0,60 eurocent per kWh.

Om de laadkosten van elektrische auto te berekenen, moet je rekening houden met het accupakket van de elektrische auto. Als voorbeeld gebruiken we in onze berekening de IONIQ 5 met het grootste accupakket. De Hyundai IONIQ 5 heeft een 72,6 kWh accupakket. Stel je gaat de Hyundai IONIQ 5 thuis opladen, dan betaal je per laadsessie zo’n ongeveer 19 euro (72,6 kWh x €0,26). Als je de elektrische auto thuis oplaadt via zonne-energie dan ben je voor een laadsessie ongeveer 4,40 euro kwijt (72,6 kWh x € 0,06).

Bij een openbare laadpaal liggen de laadkosten rond de 30 euro (72,6 kWh x €0,41). Als je de elektrische auto bij een snellader gaat opladen, dan betaal je per 0-100% laadsessie zo’n 44 euro (72,6 kWh x €0,60). Gemiddeld gezien kun je met de IONIQ 5 met een 72,6 kWh accupakket zo’n 385 kilometer rijden. Als je kijkt naar de kosten per kilometer varieert dit tussen de 0,02 eurocent en 0,12 eurocent. In de praktijk zullen de meeste EV-rijders de auto voornamelijk thuis- of bij de openbare laadpaal opladen, snelladers worden incidenteel gebruikt bij langere ritten.

Elektrische auto goedkoper dan een benzine- of dieselauto

Zet je de brandstof- en laadkosten van een elektrische auto tegenover een benzine- of dieselauto dan ben je onder aan de streep goedkoper uit met een elektrische auto. Daarnaast heeft een elektrische auto in het algemeen veel minder onderhoud nodig. Dus je hebt – in vergelijking met een benzine- of dieselauto – ook minder onderhoudskosten. De aanschafwaarde van een elektrische auto ligt ook steeds dichter bij de aanschafwaarde van een benzine- of dieselauto. Hierdoor kan het in vrijwel alle gevallen uit om voor een elektrische auto te kiezen.

Elektrische auto leasen in 2022

De stelling dat de maandelijkse kosten van een elektrische auto lager zijn dan de kosten van een benzineauto klopt in dus zeker in het geval van de brandstof- en laadkosten. Ben je overtuigd en wil je graag een volledig elektrische auto leasen in 2022? Wij kunnen enkele modellen zoals de Skoda ENYAQ iV én Tesla Model 3 met 12% bijtelling uit voorraad leveren.


Meer weten over elektrische auto's?