Mijn eerste rit in een EV: naar Italië – de terugreis

Aan alle dingen komt een einde. Zo ook onze vakantie en is het dus tijd voor de terugweg en de algehele conclusie. In de eerste blog over de vakantie nam ik je al mee in de voorbereidingen op de vakantie met de Hyundai Ioniq 5 en in de tweede blog schreef ik over de goed voorbereide heenweg in de praktijk. Natuurlijk zou een blog over een goed voorbereide terugreis een beetje kort en wat saai zijn, dus gooien we een ander aspect in de mix: geen voorbereiding. We gaan zien of dat net zo stressvrij en makkelijk rijdt als de heenweg. Ook neem ik je nog even mee in mijn ervaringen in Italië. Is elektrisch rijden daar ook the way to go? Lees snel verder…

Deel 1: Rijden met een EV in Italië

Opladen

Mijn conclusie aan het einde van de vorige blog, is niet gewijzigd. Rijden met een elektrische auto in het buitenland, is in principe goed te doen. Wel is het zaak dat je in Italië bereid moet zijn om net dat beetje verder te rijden voor het comfort van snel laden. Wij hadden geen oplaadpunt bij de camping, wat laden na een uitstapje iets ingewikkelder maakte. De dichtstbijzijnde lader bevond zich op 17 minuten rijden. Prima te doen nog, maar wel iets waar je rekening mee moet houden. Op de Italiaanse snelwegen hadden we helemaal geen problemen met het vinden van een laadpaal. Bijna alle tankstations hebben er eentje, waardoor je met de Hyundai IONIQ 5 binnen 15 minuten weer onderweg bent. Ideaal! 

Parkeren

Een ander groot voordeel van elektrisch rijden, is dat er vaak een parkeerplaats speciaal voor jou beschikbaar is. Zeker in landen waar nog relatief weinig elektrische rijders zijn, geeft dit de nodige VIP-gevoelens. In Italië zie je af en toe een Renault Zoë of een Opel Corsa-e voorbijrijden, maar veel zijn het er niet. Parkeerplaatsen bij de laadpalen zijn doorgaans dus leeg! Je kunt dus bijna stellen dat je een VIP-plek hebt bij drukke, toeristische plekken. Erg handig. Wij konden op piekuren bij het Iseomeer altijd parkeren, terwijl benzine- en dieselauto’s soms wanhopig drie rondjes over de parkeerplaats reden.

Reacties

Het leukste aan het rijden met de Hyundai IONIQ 5, was toch wel de reacties die het opleverde. De lokale bevolking keek meer dan eens om als we voorbij reden en een paar duimen omhoog hebben we ook gezien. Eenmaal op de camping bij Lago d’Iseo kregen we van Nederlandse campinggasten veelvuldig vragen over de auto. Deze vragen gingen vooral over hoe het reed, wat voor merk het was en of het lastig was om met een EV op vakantie te gaan. Dit hebben we allemaal natuurlijk uitgebreid beantwoord, want we maken elektrisch rijden de standaard! De leukste reactie die we gekregen hebben, is die van ons buurjongetje op de camping. Zijn moeder kwam ons vertellen dat hij op de parkeerplaats altijd even een rondje om de auto heen liep en vervolgens zei: ‘Als ik later groot ben, wil ik zo’n auto’. Ik kan het hier alleen maar uitvoerig mee eens zijn. De Hyundai IONIQ 5 is een fantastische keuze als je elektrisch wilt rijden.

Deel 2: de terugreis (zonder planning)

Zoals beloofd neem ik je ook weer mee op onze ongeplande terugreis. Hierbij mag ik gelijk even benoemen dat deze 30 minuten langer duurde dan zou moeten, omdat ik Google Maps nog steeds op tolwegen vermijden had staan. Oeps… We namen in eerste instantie dus de toeristische route door allemaal kleine binnenwegen richting het Comomeer. Dit scheelde wel flink wat in de actieradius, want langzaam rijden bespaart best wel wat. Hierdoor konden we onze eerste stop houden na de Gotthardtunnel en dat was veel verder dan we aanvankelijk dachten. De stops tijdens onze terugreis waren als volgt:

Locatie kWh Kosten Prijs  Laadtijd
Ionity Gotthard Nord, Zwitserland 41,52 Kwh Gratis! Gratis  25 minuten
EnBW Herbolzheimerstraße, Duitsland 33,84 kWh € 18,20 € 0,54 14 minuten
EnBW Raststätte Hardtwald Ost, Duitsland 39,64 kWh € 21,32 € 0,54 19 minuten
EnBW Raststätte Nentershausen Ost, Duitsland 34,07 kWh € 18,32 € 0,54 14 minuten
E-On An der A3, Rösrath, Duitsland 30,20 kWh € 16,24 € 0,54 19 minuten
EnBW Raststätte Ems-Vechte Ost, Duitsland 40,52 kWh € 21,79 € 0,54 13 minuten
Totaal 219,79 kWh € 95,87 € 0,44 1 uur 44 min

Gratis laden bij Gotthard?

Het opvallende aan deze tabel, is natuurlijk de prijs – of eigenlijk het gebrek hieraan – bij Gotthard Nord. Dit is geheel toevallig gegaan. Bij het schrijven van deze blog, begon ik me af te vragen waarom ik nog geen laadhistorie zag bij deze paal. Shell Recharge is meestal relatief snel met het bijwerken van het overzicht. Na enig onderzoek, zag ik de volgende melding in de app van Ionity:

We hebben door een lichte storing dus wel erg goedkoop kunnen laden daar. Hieruit vloeit gelijk een tip voor de vakantieganger: Ga je laden bij een Ionity-punt, check dan wel even de app. Wellicht is er een gratis laadpaal beschikbaar en kun je hiervan profiteren.

Zoals beloofd hebben we deze reis gedaan zonder vooraf te plannen. We lieten dus van onze actieradius afhangen wanneer we op zoek gingen naar een laadpaal. Bij een accu met nog 30 procent gingen wij meestal op zoek naar een laadmogelijkheid verderop. Hierdoor reden we doorgaans net wat verder door dan op de heenweg, maar we hebben dit totaal niet als stressvol ervaren. Het ging eigenlijk heel erg soepel. Je moet wel beschikken over een bijrijder die handig is met navigeren, want dat is wel een vereiste als je op deze manier wilt reizen.

Bezette laadpalen door benzineauto’s

Natuurlijk zou dit geen eerlijk verhaal zijn, als ik geen enkele ergernis zou benoemen… Bij mij was de enige ergernis onderweg het bezet houden van een laadpaal door een benzineauto. Op de heenweg kwamen we dit al eens tegen bij een parkeerplaats in Duitsland. Toen was er gelukkig nog een andere optie beschikbaar. Deze keer waren wij echter wel afhankelijk van de laadpaal die bezet werd gehouden door een benzine-BMW. Helaas bleek de beste man met het verkeerde been uit bed gestapt en wilde hij zijn auto niet verplaatsen. Dit werd helaas in nogal heftige bewoordingen duidelijk gemaakt. Prima! Een beetje creatief parkeren met de IONIQ 5 en we konden toch laden. Het verdiende niet de schoonheidsprijs, maar in Duitsland heb je door de afstanden tussen de laders helaas niet altijd de optie om door te rijden. Het wordt tijd dat de snelladers aan de doorgaande route verlengd worden, zodat je aan de andere kant van de paal kunt gaan staan en toch je laadklep kunt bereiken. Hierin zijn nog kansen voor de verschillende aanbieders.

Algemene conclusie over elektrisch op vakantie

Gelukkig kon de hierboven genoemde situatie de pret niet drukken en zijn we nog steeds erg tevreden over onze vakantie met de Hyundai IONIQ 5. Het rijdt erg comfortabel en stil en door het snelle laadvermogen zit hij iedere keer snel weer vol. Dit zorgt voor een goede doorstroming, waardoor je niet eens veel later op je plek van bestemming uitkomt. De laadmogelijkheden zijn zowel in Duitsland, Zwitserland als Italië goed geregeld. Wil je echter snel kunnen laden in Italië zul je bereid moeten zijn een paar extra kilometers af te leggen. Als dat geen probleem voor je is, dan is er geen probleem te bekennen en kun je vol comfort en zonder de zogeheten laadangst op vakantie. Wat ons betreft: zeker voor herhaling vatbaar!

Lees ook de eerdere delen uit deze serie:


Meer weten over elektrische auto's?