Praktijkervaringen van Kernbouw met elektrische bedrijfswagens

Een elektrische bedrijfswagen wordt voor veel bedrijven steeds interessanter. De modellen, het (snel)laadvermogen en ook de actieradius wordt steeds beter. Ook wij merken dat bedrijven het duurzame karakter steeds belangrijker beginnen te vinden. Bovendien wordt het zakelijk leasen van een elektrische bedrijfswagen aantrekkelijker gemaakt door de SEBA-subsidie die de overheid sinds dit jaar aanbiedt. 

Maar hoe bevalt een elektrische bedrijfswagen nu in de praktijk? Waar moet je allemaal rekening mee houden? En wat voor invloed heeft het laadvermogen (vracht) op de actieradius? Wij krijgen deze vraag veelal van bedrijven die de overstap overwegen. Daarom hebben wij onze klant Kernbouw gevraagd om hun praktijkervaringen met een volledig elektrische bedrijfswagen met ons te delen. Zij rijden al bijna 2 jaar in een elektrische bedrijfsbus. Een goed moment voor een review!

Video review elektrische bedrijfswagen

 

Praktijkervaringen met een elektrische bedrijfswagen

 

KernBouwer Jelle Hopman is zeer tevreden over zijn volledig elektrische bedrijfswagen – de Nissan E-NV200. Het rijdt perfect, de auto komt snel van zijn plek en je kunt veel spullen vervoeren. Ook op de snelweg heeft de elektrische bedrijfswagen een goede wegligging. En uiteraard is de EV heerlijk stil. Jelle is wat dat betreft echt een voorstander van elektrisch rijden.

Jelle doet veel Dagelijks Onderhoud klussen. Ook klanten vinden het mooi dat KernBouw hierover nadenkt. Ze komen vaak even kijken naar de bus.

De actieradius van een elektrische auto wordt gemeten aan de hand van de WLTP-testmethode. De EV wordt meestal onder de meest gunstige omstandigheden getest en daarna wordt de actieradius vastgesteld. In de praktijk valt daarom de actieradius altijd iets lager uit. In deze video leggen we samen met Autoblog uit wat de reden hiervan is. Volgens de WLTP-testnorm heeft de Nissan E-NV200 (40 kWh accupakket) een actieradius van 301 kilometer (binnen de bebouwde kom WLTP).

Volgens Jelle is 230 kilometer in de winterperiode zeker haalbaar. In de zomerperiode moet je rekening houden met een actieradius van 280 kilometer kilometer. Uiteraard heeft de hoeveelheid vracht invloed op de actieradius. Jelle gaf aan dat de actieradius iets terugloopt, maar dat het reuze meevalt hoeveel kilometer je hiermee verliest.

Opladen elektrische bedrijfswagen

Voordat je een elektrische bedrijfswagen overweegt, is het belangrijk om te kijken naar de laadmogelijkheden. Kun je bijvoorbeeld thuis opladen, bij je in de buurt of op het werk opladen. Daarnaast is het ook van belang om te kijken naar het aantal kilometers die je maakt op jaarbasis. Als je bijvoorbeeld veel kilometers maakt, dan moet je je afvragen of dit het moment is om over te stappen. Dat zou namelijk kunnen betekenen dat je onderweg veel moet snelladen. Een voordeel is dat je kunt snelladen met deze elektrische bedrijfswagen, maar het laadvermogen is ten opzichte van de concurrentie iets beperkt. De Nissan EV-200 heeft namelijk een snellaadvermogen van 50 kW DC. Dat betekent dat je rekening moet houden met een laadtijd van 40 minuten. Tegenwoordig zijn er ook andere elektrische bedrijfswagens beschikbaar met een maximaal snellaadvermogen van 100 kW DC en een accupakket tot 75 kWh.

Jelle vertelt dat hij ongeveer zo’n 12.000 kilometer op jaarbasis rijdt, en dat hij dat prima redt met de actieradius van de elektrische Nissan E-NV200. ’s Avonds laadt hij de bus op in de buurt; niet eens iedere dag, maar één keer per twee dagen ongeveer. Overigens heeft hij ook de mogelijkheid om de elektrische bedrijfswagen op het werk op te laden, waar hij veelvuldig gebruik van maakt. Mocht hij in een enkel geval wel moet snelladen, dan zijn er ook genoeg snellaadstations in de buurt die hij kan gebruiken van IONITY, Fastned, Shell Recharge, Allego en ga zo maar door.

Jelle zou iedereen een elektrische auto aanraden. Een elektrische auto is namelijk goed voor het milieu, is stil, rijdt goed, en het scheelt in vele gevallen in de kosten. Toch begrijpt Jelle ook dat een elektrische bedrijfswagen nog niet voor iedereen is weggelegd. Als je bijvoorbeeld veel kilometers maakt op een dag. De actieradius van een elektrische bedrijfswagen is nog niet echt vergelijkbaar met de nieuwste personen-EV’s. Ook qua snellaadvermogen valt er nog wel winst te behalen, hoewel de nieuwste generatie elektrische bedrijfswagens vrijwel standaard wordt uitgerust met een 100 kW snellaadfunctionaliteit.

Voor- en nadelen elektrische bedrijfswagens

De elektrische bedrijfswagen begint in de maatschappij een steeds belangrijkere rol te spelen. Met name voor de ondernemer wordt de elektrische variant steeds interessanter. De actieradius wordt steeds beter en ook het laadvermogen is uitstekend. Met een elektrische bedrijfswagen hoeft er geen brandstof meer getankt te worden, waardoor er fors bespaard kan worden op de brandstofkosten. Ook behoudt een elektrische bedrijfswagen toegang tot de binnensteden. 

Indien dit jaar de keuze op een elektrische bestelwagen valt, dan is het mogelijk om tot 5.000 euro aanschafsubsidie te krijgen via de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA). Een elektrische bedrijfswagen komt tevens in aanmerking voor de Milieu investeringsaftrek, ofwel MIA-subsidie. Kortom, kiezen voor een elektrische bedrijfswagen wordt steeds aantrekkelijker. 

Een elektrische bedrijfswagen biedt een aantal significante voordelen ten opzichte van een brandstofvariant:

  • CO2-reductie
  • Lagere brandstofkosten
  • Minder onderhoudsgevoelig
  • Prima actieradius
  • Toegang tot zero-emissie zones

Over Kernbouw

KernBouw is een vakbekwame ondernemende bouworganisatie waar ruim 90 medewerkers werken. Inmiddels heeft de organisatie drie vestigingen. Naast dagelijks- en mutatieonderhoud worden vele nieuwbouw- en renovatieprojecten gerealiseerd. Beton- en HoutBouw hebben namelijk een vlucht genomen. Kwaliteit, klanttevredenheid en duurzaamheid staan bij hen hoog in het vaandel.

Interesse voor duurzaamheid

Duurzaam Vakmanschap. De pay off van Kernbouw zegt het al. Duurzaamheid staat voorop. Duurzaam bouwen is meer dan bouwen met als doel energie besparen, gebruik maken van alternatieve energiebronnen en optimaal isoleren en ventileren. De Transitie naar Circulair is voor KernBouw óók belangrijk. Zij zijn zich sinds jaar en dag bewust van het feit dat ze materialen kunnen hergebruiken en passen materialen toe die lang meegaan of hergebruikt kunnen worden. Ook op strategisch niveau denken zij met hun klanten mee over vraagstukken als: Is transformatie mogelijk in plaats van nieuwbouw?

Interesse voor elektrisch rijden

Duurzaamheid is belangrijk, dit geldt ook voor het wagenpark van KernBouw. Zij hebben een wagenpark bestaande uit 45 bedrijfswagens en 30 personenauto’s, waarvan 9 elektrische personen auto’s, 14 hybride bussen en één volledig elektrische bus – de Nissan E-NV200. Een deel is lease, een deel is gekocht.

Kernbouw vindt het belangrijk om te investeren in de toekomst en in duurzaam ondernemen. In de toekomst zouden zij graag meer elektrische auto’s en bedrijfswagens aan hun vloot willen toevoegen. De organisatie heeft er bewust voor gekozen om de elektrische auto’s en bedrijfswagens bij Mobility Service onder te brengen. Wat voor hen met name belangrijk is, is dat de leasemaatschappij met hen meedenkt, hen adviseert over de mogelijkheden en ontzorgt. Laat dit nou net onze specialiteit zijn ;).

Elektrische bedrijfswagen zakelijk leasen

Heb je interesse in het zakelijk leasen van een elektrische bedrijfswagen? Neem gerust contact op met een van onze EV-experts of neem een kijkje op onze website.


Meer weten over elektrische auto's?