Prijzen nieuwe Volkswagen ID. Buzz bekend

De prijzen van de nieuwe Volkswagen ID.Buzz zijn bekend! Nadat de productieversies van de nieuwe Volkswagen ID. Buzz werden getoond aan het publiek, waren we meteen zeer benieuwd naar de definitieve prijzen van deze retro bestelwagen. Deze week heeft Volkswagen meer informatie en adviesprijzen voor de Nederlandse markt bekend gemaakt. In dit artikel vertellen we je onder meer waarom wij het een zeer geschikt, maar ook geslaagd project vinden.

Een nieuwe Volkswagen Transporter T1/T2?

Het moge duidelijk zijn dat Volkswagen volledig op de retro tour is met deze bestelwagen. Niet alleen de ronde vorm en het lijnenspel, maar ook de kleurstelling laten duidelijk de designinvloeden uit de klassieke Volkswagen Transporter T1 en T2 zien. Doordat de auto een zeer kort ‘neusje’ heeft, is de auto ondanks zijn compacte omvang, toch erg ruim. Ook dit was een typerende eigenschap van de oer Transporter.

Omdat Volkswagen ervoor gekozen heeft om de auto in twee vormen uit te brengen, is er zowel een personen-versie met 7-zitplaatsen als een ‘cargo’-versie in L1H1 configuratie beschikbaar. Respectievelijke met de namen ID. Buzz en ID. Buzz Cargo.

Wat heeft de aandrijflijn te bieden

Onderhuids heeft Volkswagen voor een vertrouwde aandrijflijn gekozen. Motorisch is de Volkswagen ID. Buzz voorzien van de bekende 204 pk sterke elektromotor. Deze aandrijflijn kennen we inmiddels goed uit de verschillende andere elektrische auto’s van de VAG groep zoals bijvoorbeeld de Volkswagen ID.3, ID.4, maar ook de Cupra Born, Audi Q4 e-tron en Skoda ENYAQ zijn hiervan voorzien. Hierdoor kunnen we nu al zeggen dat het een uiterst fijne auto zal gaan worden, wij zijn hier namelijk zeer over te spreken.

Doordat de auto geen aerodynamisch wonder is, en bovenal ook best wat gewicht mee brengt, is het dan ook geen spreekwoordelijke strepentrekker. De auto gaat van 0-100 km/h in 10,2 seconden en houdt het voor gezien bij 145 km/h. Geen indrukwekkende prestaties, maar de vraag is dan ook meer of je dit ook moet zoeken in een dergelijke auto. Wij vragen ons het af..

Voor de ID. Buzz Cargo is het laadvermogen en het trekgewicht minstens zo belangrijk. Het laadvermogen van de L1H1 versie is 650 kilogram, het trekgewicht is 1.000 kilogram. Hiermee gaat de ID. Buzz overduidelijk de strijd aan met de populaire elektrische bedrijfswagens van Toyota, Opel en Peugeot. Deze hebben namelijk eenzelfde trekgewicht. De bagageruimte van de ID. Buzz omvat 1.121 liter, welke met neergeklapte achterbank zelf 2.205 liter meet.

Actieradius en opladen

Zoals aangegeven is de auto voorzien van een bekende aandrijflijn. De auto is voorzien van het 77 kWh accupakket zoals we dat kennen uit de Volkswagen ID.4 Pro en de ID.3 Pro S. Hiermee zal de auto volgens de WLTP-testmethode circa 410 kilometer ver gaan komen. In de praktijk zal dit naar alle waarschijnlijk zo rond de 330 kilometer komen te liggen. Opvallend is dat de WLTP opgave voor de Volkswagen ID. Buzz Cargo hoger uitvalt met 424 kilometer. Vermoedelijk komt dit door de montage van een kleinere velg waardoor de rolweerstand lager is.

Toch heeft Volkswagen ervoor gekozen om wel te innoveren en vernieuwen. Het DC-laadsysteem kan in de ID. Buzz laden tot maar liefst 170 kW. Dit is toch weer fors hoger dan het snellaadvermogen van de ID.4, welke 135 kW aan kan. Met deze DC-snellader is de auto in circa 28 minuten weer voor 80% opgeladen. AC laden gaat met de Volkswagen ID. Buzz met 11 kW over 3-fase. Hiermee loopt het merk keurig in de pas met de concurrentie.

Prijzen Volkswagen ID. Buzz

In eerste instantie gaat de ID. Buzz uitgebracht worden in een drietal uitvoeringen, met respectievelijk onderstaande vanafprijzen. Standaard is de 1st al zeer luxe en voorzien van 20-inch lichtmetalen velgen, Discover Pro navigatiesysteem (10 inch scherm), stuur- & stoelverwarming Matrix LED-koplampen, Adaptive cruise-control, Keyless Access en elektrisch te openen zijdeuren.

  • Volkswagen ID. Buzz 1st –> 69.990 euro
  • Volkswagen ID. Buzz 1st Max –> 74.590 euro
  • Volkswagen ID. Buzz Cargo –> 46.200 euro (excl. BTW)

Al met al vinden wij de Volkswagen ID. Buzz een heel gaaf project. Het combineren van een retro uiterlijk met moderne aandrijflijn maken het erg ‘leuk’ alternatief voor een reguliere, elektrische bedrijfswagen. De ID. Buzz zal voor het eerst geleverd gaan worden in oktober 2022 en zodra de leasetarieven bekend zijn, zullen we deze natuurlijk met jullie delen!

9.2

97% beveelt ons aan.


Meer weten over elektrische auto's?