Review Hyundai IONIQ 5, de nieuwe generatie elektrische auto’s

Inmiddels zijn er al verschillende reviews van de IONIQ 5 verschenen. Als EV-expert hebben wij met name gekeken naar de technische eigenschappen waar deze vernieuwende EV zich mee onderscheidt. We hebben de IONIQ 5 op verschillende wegen (snel- en binnenwegen) getest, waardoor we voldoende praktijkervaringen konden opdoen met de actieradius van de IONIQ 5. Daarnaast hebben we de VH2 (Vehicle To Load) technologie getest en zijn we met de IONIQ 5 naar de IONITY snelladers gereden om de indrukwekkende 800V laadtechniek aan de tand te voelen. In onderstaande video deelt onze EV-expert Sebastiaan alle ins en outs over deze nieuwe generatie elektrische auto’s.

Video review Hyundai IONIQ 5

Design Hyundai IONIQ 5

De IONIQ 5 is overduidelijk geïnspireerd op de conceptversie.  Veel details van de concept car hebben de ontwerpers ook terug laten komen in de uiteindelijke productie auto. Dat kun je zien aan bijvoorbeeld de scherpe lijnen in de flank en de Pixel Light verlichting waar de auto van is voorzien. Dat de IONIQ 5 vernieuwend is steekt Hyundai niet onder stoelen of banken met zijn futuristische voorkomen.

Mooie details in het design zijn onder andere de pixels die overal in en op de auto terugkomen. De voor- en achterlichten, de laadaansluiting, in het interieur in de deurposten, de stoelen etc. Het design en interieur zijn op deze manier echt met elkaar verbonden en een geheel geworden.

E-GMP platform 

Naast de futuristische looks is de auto technisch ook nieuw. De auto wordt gebouwd op het nieuwe E-GMP platform (Electric-Global Modular Platform) van Hyundai en Kia. Dankzij dit platform kan de auto nog sneller laden over DC, beschikt de EV over een grotere actieradius, heeft het meer binnenruimte en ook betere rijeigenschappen. Geen enkele andere elektrische auto (met uitzondering van de Kia EV6, Porsche Taycan en Audi e-tron GT) is gebouwd op een platform dat is voorzien van 800-Volt technologie. De meeste elektrische auto’s zijn namelijk gebouwd op een 400-Volt platform.

Ruimte

Als je de auto op foto’s bekijkt dan zul je misschien denken dat de IONIQ 5 een kleine hatchback of echte middenklasser is. Maar niets is minder waar. De auto is echt ruim. Dankzij het revolutionaire e-GMP heeft de IONIQ 5 meer ruimte in vergelijking met andere SUV’s. De IONIQ 5 is bijvoorbeeld groter dan de Tuscon Hybrid en Kona Electric. 

Doordat het accupakket in de bodemsectie is geplaatst heb je binnen veel ruimte. Zowel voorin- als achterin kun je de stoelen naar eigen wens verstellen. Ook als de bestuurder of passagier voorin de stoel verstelt naar achter, heb je achterin nog voldoende ruimte. De achterbank kun je ook nog eens naar voren en achteren verschuiven over een afstand tot wel 135 mm. Ook op de achterbank heb je dus genoeg comfort en luxe zonder dat dit ten koste gaat van bruikbare binnenruimte. De verschuifmogelijkheid van de achterbank komt ook ten goede van de kofferbak, deze is royaal en kan groeien naarmate de achterbank verder naar voren wordt geschoven. Daarnaast zijn er voldoende bekerhouders, een snelle draadloze telefoonoplader en USB-poorten om je iPad op te laden aanwezig in de IONIQ 5. 

Interieur Hyundai IONIQ 5

De ontwerpers van de IONIQ 5 hebben comfort en ontspanning centraal gesteld. De auto die wij hebben getest hebben is voorzien van een licht interieur. Waardoor het interieur nog ruimtelijker oogt. Je kunt uiteraard ook kiezen voor een donker interieur, het is maar net waar je persoonlijke voorkeur naar uitgaat. De pixels laten de ontwerpers ook terugkomen in het interieur, heel subtiel in de deurposten en in de stoelen.

De auto beschikt over twee 12,3 inch digitale schermen die in elkaar overlopen. Het infotainmentsysteem geeft alle essentiële informatie weer over de rijsnelheid, batterijstatus en beschikbare laadstations in de omgeving. Het systeem is makkelijk in gebruik, reageert vlot en alle informatie is overzichtelijk in te zien.

Aan comfort en luxe zeker geen gebrek als je kiest voor deze EV. De auto is (net zoals bijna iedere EV) standaard zeer rijk uitgerust. Stoel- en stuurverwarming, adaptive cruise control, BOSE Premium-audiosysteem, draadloos opladen, USB-aansluitingen voor- en achterin en een head-up display met augmented reality. Dit houdt in dat de voorruit in feit een beeldscherm wordt. De AR HUD projecteert relevante informatie zoals navigatie-aanwijzingen of meldingen van veiligheidssystemen. Je kunt overigens ook regeneratief remmen door middel van de schakelpaddels op het stuur.

Rijeigenschappen Hyundai IONIQ 5

We hebben de IONIQ 5 op verschillende soorten wegen getest, zodat we een goede beeld konden krijgen van de auto en onze praktijkervaringen met jullie kunnen delen. Zelfs een ritje over een zandweggetje wist de IONIQ 5 goed te verteren. De auto was ook hier niet spijkerhard, je had in ieder geval niet meteen het gevoel dat je werd gelanceerd als je over een hobbel reed.

De IONIQ 5 heeft een prettig, maar vooral comfortabel rijgedrag. Hij is dan ook totaal niet stuiterig en veert hobbels keurig weg. Dit gedrag herken je ook in rechte lijn terug, de auto is heel stabiel en koersvast, maar heeft niet het dynamische rijgedrag wat bijvoorbeeld een Tesla Model 3 juist kenmerkt. Het comfortabele karakter wordt nog eens kracht bijgezet op het gebied van isolatie, het viel ons meteen op hoe goed de geluidsisolatie is. Je hoort amper windgeluid, weinig bandengeluid en de aandrijflijn is fluisterstil. Alles opgeteld geeft aan dat reizen met de Hyundai IONIQ 5 een zeer comfortabele en relaxte ervaring is.

De IONIQ 5 is uitgerust met Highway Driving Assist II. Daarmee is het de eerste Hyundai met Level 2-technologie voor autonoom rijden. Het komt er eigenlijk op neer dat de auto automatisch remt en accelereert. Je kunt deze feature ook wel vergelijken met adaptive cruisecontrol. 

Op papier gaat de auto van 0 naar 100 in slechts 5,2 seconden. Ook dit moesten wij natuurlijk wel even testen. Wij kunnen je inmiddels uit eigen ervaring vertellen dat dit wel aardig overeen komt. De auto komt ontzettend snel van zijn plek.

Op vakantie gaan met de IONIQ 5 is voor deze auto ook geen uitdaging meer. De auto heeft voldoende range en ook uitstekende snellaadvermogen. Ook kun je de auto bestellen met een afneembare trekhaak als je bijvoorbeeld je fietsen tijdens je vakantie wilt meenemen. De auto heeft een trekvermogen tot 1.600 kg.

Vehicle to Load-technologie 

De IONIQ 5 is voorzien van Vehicle to Load technologie. Daarmee kun je de energie van de batterij gebruiken om andere elektrische apparaten van stroom te voorzien. De V2L-functie heeft een vermogen van 3,6 kW. Voor jullie beeldvorming; daarmee kun je een gemiddelde airco en een 55-inch TV in totaal 24 uur lang van stroom voorzien. Deze feature is echt een goed voorbeeld van de nieuwe generatie elektrische auto’s. Als je bijvoorbeeld op vakantie gaat en je staat ergens in de middle of nowhere met je auto, kun je nog steeds genieten van een kop koffie als je je koffiezetapparaat meeneemt. 

Actieradius Hyundai IONIQ 5

De IONIQ 5 is leverbaar met een 58 kWh of 73 kWh accupakket. Dit resulteert in een actieradius van 390 kilometer (58 kWh) en 480 kilometer (73 kWh) volgens de WLTP-testmethode. In de praktijk valt de actieradius altijd iets lager uit vanwege weersomstandigheden en rijstijl. Als we kijken naar onze eigen praktijkervaringen, dan is een actieradius van 385 kilometer zeker haalbaar.

Opladen en snelladen Hyundai IONIQ 5

Waar de IONIQ 5 zich écht mee onderscheidt is het opladen. De auto kan door de 800-Volt laadtechniek met maar liefst 232 kW DC snelladen bij snellaadstations. In de praktijk zal het erop neerkomen dat je slechts 18 minuten nodig hebt om van 10% naar 80% op te laden. Hiermee is het één van de eerste auto’s die dergelijke, indrukwekkende laadsnelheden haalt. De IONIQ onderscheidt zich op deze manier echt van de concurrentie. Snelladen komt op deze manier aardig in de beurt van ouderwets tanken.

De 800-Volt techniek is natuurlijk het paradepaardje van de IONIQ 5 en het snelladen hebben we uiteraard ook even in de praktijk getest. Hiervoor zijn we naar een IONITY-snellader gereden. De auto was niet helemaal leeg, de batterij had een nog een percentage van 71%. Wat ons meteen opviel was dat de auto zelfs bij 71% nog met 122 kW DC kon snelladen, een indrukwekkende waarde!

Dankzij de 3-fase boordlader is de auto bij een normale laadpaal binnen 7:45 uur weer volledig opgeladen. Via het navigatiesysteem kun je de beschikbare oplaadstations bekijken, de beschikbaarheid checken en de geschatte laadtijd raadplegen. Je kunt overigens ook filteren op AC- of DC-laders. 

Laadstatus bekijken via bijbehorende app

Via de app kun je jouw IONIQ 5 verbinden met je smartphone. Je kunt namelijk via je smartphone de auto vergrendelen, je batterijstatus controleren en de auto voorverwarmen. Ook kun je via Remote Charging het opladen op afstand starten en beëindigen. Ideaal als de auto bijvoorbeeld wat verder weg geparkeerd staat.

12% bijtelling

In 2021 geldt een bijtelling van 12% tot 40.000 euro, over het resterende bedrag betaal je 22% bijtelling. Omgerekend betekent dit een netto bijtelling van 240 euro per maand (schijf 1) of 321 euro per maand (schijf 2).

Hyundai IONIQ 5 leasen in 2021

Proefrijden is inmiddels mogelijk dankzij demo’s die verschillende merkdealers in Nederland beschikbaar hebben. Naar verwachting start het automerk in Q4 met het uitleveren van de eerste exemplaren voor klanten. Wij verwachten dat de IONIQ 5 het goed gaat doen onder de zakelijke rijder. De echte EV-kenmerken zijn revolutionair en de auto presteert uitstekend. Daarnaast kan de EV bijzonder snel opladen door de 800-Volt laad- en accutechniek. Met de komst van de IONIQ 5 mogen we een nieuwe generatie elektrische auto’s verwelkomen. 

De zakelijke rijder kan de IONIQ 5 al leasen vanaf 502 euro per maand. Het gaat in dit geval om de Style uitvoering 58 kWh RWD. Voor 63 euro extra per maand, kun je echter de IONIQ 5 met het grotere accupakket van 73 kWh leasen. 


Meer weten over elektrische auto's?