Volkswagen ID.3, Tesla Model 3 en Audi e-tron EV’s van het jaar 2021

Ieder jaar omstreeks deze tijd wordt de titel ‘EV van het Jaar 2021′ uitgereikt door VZR (Vereniging Zakelijke Rijders). Dit jaar zijn de grote winnaars de Volkswagen ID.3 in het middensegment, de Tesla Model 3 in het hoge segment en de Audi e-tron in het topsegment. De Volkswagen ID.3 scoorde overigens verreweg de meeste punten. Jaarlijks worden de beste elektrische auto’s van het jaar gekozen aan de hand van negen criteria. In dit artikel delen onze EV-experts hun mening en eigen top drie ‘EV van het Jaar 2021’. 

Terugblik EV van het het Jaar

Dit jaar waren 23 merken, 32 modellen en 52 verschillende uitvoeringen in de race voor de titel ‘EV van het Jaar 2021’. Vorig jaar ging de Tesla Model 3 er met de titel vandoor ‘EV van het Jaar’ vandoor. Op de tweede plek stond de Hyundai IONIQ en op de derde plek stond de Renault Zoe.

EV van het Jaar 2021 middensegment

De elektrische auto’s van dit jaar zijn beoordeeld op: actieradius, laadsnelheid, beschikbaarheid, verkoopaantallen, trekgewicht, prijs, gebruiksgemak, rijeigenschappen en leasetarief. Dit jaar is de verkiezing voor het eerst verdeeld in categorieën. Er is een splitsing gemaakt tussen het midden, hoge en topsegment. In het middensegment (tot 40.000 euro) staat de Volkswagen ID.3 op nummer 1. Als EV-expert begrijpen wij heel goed dat de Volkswagen ID.3 is uitgekozen als EV van het Jaar 2021. De Volkswagen ID.3 heeft een goede actieradius, goede rijeigenschappen en de auto biedt bovendien voldoende ruimte. Sinds de marktintroductie zijn er al meer dan 11.000 exemplaren verkocht.

Overigens verbazen wij ons wel enigszins over de nummer 2 en 3. De tweede plek gaat naar de Opel Corsa-e en Peugeot e-208. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de verkoopcijfers van het afgelopen jaar, dan staat de Peugeot e-208 op de twaalfde plek en de Opel Corsa-e op de dertiende plek. Terwijl de Renault Zoe op de negende plek staat van de bestverkochte elektrische auto’s in 2020. Uiteraard weten we dat er meerdere factoren meespelen. Met de Peugeot e-208 heb je weliswaar meer auto, en meer comfort, maar de actieradius van de Renault Zoe doet het wel veel beter. De Renault Zoe staat al jaren bekend om haar goede actieradius en laadmogelijkheden. Bovendien is de Renault Zoe ook al jaren een van bestverkochte elektrische auto’s. Het is dus absoluut afhankelijk van je wensen. Hecht je meer waarde aan comfort en rijeigenschappen? Of vind je de actieradius belangrijker. Als je de overstap naar een elektrische auto overweegt, zijn dit zeker vragen die je jezelf van te voren moet stellen.

Hieronder een volledig overzicht van de top 3 ‘EV van het jaar 2021 in het middensegment’:

  1. Volkswagen ID.3
  2. Peugeot e-208
  3. Opel Corsa-e

Onze EV-experts delen ook graag hun top 3: 

  1. Volkswagen ID.3
  2. Fiat 500E
  3. Renault Zoe ZE50

Ook in het middensegment rijtje van onze EV-experts staat de Volkswagen ID.3 op nummer 1. De auto is ruim voor zijn klasse, heeft een goede actieradius, kan goed laden en rijdt comfortabel. De kanttekening bij deze auto is dat de auto op software gebied nog enkele updates moet krijgen. Zodra deze updates zijn geweest is de nummer 1 positie definitief terecht verdiend door de ID.3. Op de tweede plek zetten wij de eerste, nieuw in Nederland verkrijgbare, Fiat 500E. Het hippe elektrische stadsautootje heeft een mooi in- en exterieur, kan binnen een half uur van 10-80% snelladen en heeft een goede actieradius. De ruimte achter in de auto valt echter ietwat tegen. Plek nummer drie bedelen wij toe aan de Renault Zoe ZE50. Al jaren lang is de Renault Zoe een van de meest succesvolle compacte elektrische auto’s in Europa. De doorontwikkelde Renault Zoe ZE50 kan erg snel opladen bij de normale laadpaal (22kW AC!), heeft een grote actieradius en ook de afwerking is door de generaties heen substantieel verbeterd. Kanttekening bij deze auto is de beperkte snellaadcapaciteit van 50 kW DC en de beperkte ruimte achter in de auto.

EV van het Jaar 2021 hoge segment

In het hoge segment staat de Tesla Model 3 op nummer een. In onze optiek een terechte winnaar in het hoge segment. De Tesla Model 3 stelt nooit teleur. Althans, bijna nooit 😉 Niet voor niets is de Tesla Model 3 al jaren een van de bestverkochte elektrische auto’s. Tesla heeft het qua techniek uitstekend voor elkaar. Alle modellen van Tesla hebben een uitstekende range. Bovendien is de Tesla Model 3 het eerste model dat voordeliger is dan de Tesla Model S en Tesla Model X. Dat maakt de Tesla Model 3 voor een groter publiek beschikbaar. Daarnaast hebben de Tesla Superchargers een uitstekende internationale dekking en geeft het navigatiesysteem van Tesla precies aan waar en wanneer je moet opladen. Erg handig!

Hieronder een volledig overzicht van de top 3 ‘EV van het jaar 2021’ in het hoge segment:

  1. Tesla Model 3
  2. Volkswagen ID.4
  3. Hyundai Kona Electric

Onze EV-experts delen ook graag hun top 3: 

  1. Tesla model Y
  2. Volkswagen ID.4
  3. IONIQ 5

Onze EV-experts richting zich met hun top 3 van het hoge segment op de nieuwkomers met potentie. Allereerst de Tesla Model Y, een auto die gebaseerd is op de zeer succesvolle Tesla Model 3. De Model Y heeft een goede actieradius, ruim interieur, hoge instap en toegang tot het superchargernetwerk van Tesla. Op de tweede plek zetten wij de Volkswagen ID.4. De ID.4 is ruim, heeft een goede actieradius (496 kilometer, WLTP) en kan maximaal 125 kW DC snelladen. De Volkswagen ID.4 is uitermate geschikt voor de zakelijke rijder die op zoek is naar een leaseauto die ruim is, goede rijeigenschappen heeft en ook prima kan dienen als gezinsauto. Op de derde plek hebben we de splinternieuwe IONIQ 5 gezet. Deze auto is naar onze mening een opstap naar de volgende generatie elektrische auto’s. De auto is gebouwd op een zogenaamde 800v architectuur, en kan naar verluid in 5 minuten tijd 100 kilometer opladen. In 18 minuten laadt de auto van 10-80% op, met een maximaal vermogen van rond de 232 kW DC. Gezien de zeer beperkte beschikbaarheid van deze auto in 2021 plaatsen we deze auto op de derde plek in de top 3.

EV van het Jaar 2021 top segment

De Audi e-tron is verkozen tot EV van het jaar 2021 in het topsegment. Op de tweede en derde plek staan de Tesla model X en Tesla Model S. Qua looks, comfort en rijeigenschappen begrijpen we dat de Audi e-tron op nummer 1 staat. Echter als we specifiek kijken naar de actieradius, dan valt dit toch iets tegen bij deze auto. De Audi e-tron 55 quattro heeft een actieradius van 441 kilometer volgens de WLTP-testmethode. In de praktijk zal de actieradius iets lager uitvallen, dus moet je rekening houden met een actieradius van 365 kilometer. De tweede en derde plek kunnen wij ons in vinden: de modellen van Tesla doen het al jaren erg goed.

Hieronder een volledig overzicht van de top 3 ‘EV van het jaar 2021’ in het topsegment:

  1. Audi e-tron
  2. Tesla Model X
  3. Tesla Model S

Onze EV-experts delen ook graag hun top 3: 

  1. Porsche Taycan RWD
  2. Tesla Model S Plaid+
  3. Jaguar I-Pace

In het topsegment zetten onze EV-experts de Porsche Taycan RWD op nummer één. De Porsche Taycan is, net als de IONIQ 5, gebaseerd op een 800V architectuur. De auto is sportief, hoogwaardig afgewerkt, heeft een maximaal snellaadvermogen van ongeveer 260 kW DC en is de basis voor de nieuwe Audi E-Tron GT. Onder optimale omstandigheden laadt de auto bij de snellader in 20 minuten van 10-80% op. Met de achterwiel aangedreven variant heeft Porsche een auto ontwikkeld die kan concurreren met de Tesla Model S op het gebied van prestatie en prijs. Op nummer twee zetten wij de Tesla Model S Plaid+. Met deze auto wil Tesla wederom de standaard voor elektrische auto’s verhogen. Met een accupakket van 120 kWh heeft de auto een WLTP-actieradius van maar liefst 840 kilometer. Tevens moet de auto de mogelijkheid krijgen om met 250 kW DC te gaan snelladen, wat een 10-80% lading in 30 minuten moet realiseren. Het vermogen van de auto is aldus Tesla maar liefst 1115 pk! Hier mee is de auto een van de snelste auto’s ooit geproduceerd. Op nummer drie zetten we een bekende auto, de Jaguar I-Pace. De Jaguar I-Pace is origineel uitgebracht met een 1-fase laadaansluiting en een behoorlijk prijskaartje. Inmiddels is er veel veranderd, in positieve zin! De auto is tegenwoordig verkrijgbaar in een zogenaamde 320EV uitvoering, welke aanzienlijk goedkoper is zonder in te leveren op de uitrusting van de auto. Alleen het vermogen van de auto is ietwat teruggeschroefd. Tevens wordt de Jaguar I-pace tegenwoordig uitgerust met een 3-fase lader. De prijs/kwaliteit verhouding van deze vernieuwde variant van de Jaguar I-Pace zorgt ervoor dat de auto de 3e plek in onze top 3 verdient.


Meer weten over elektrische auto's?