Wat kost elektrisch rijden nu echt?

De zakelijke rijder kiest tegenwoordig eerder voor een elektrische auto dan voor een benzineauto. Elektrisch rijden kan in vele gevallen goedkoper zijn dan een benzineauto. Allereerst is de bijtelling van een elektrische auto een stuk lager dan een benzineauto. Weliswaar ligt de aanschafprijs van een elektrische auto in het algemeen een stuk hoger dan een benzineauto, de kosten van een elektrische auto zijn – naast de aanschafprijs – van verschillende factoren afhankelijk. Het is daarom belangrijk om te kijken naar het hele plaatje. 

Om een goed beeld te krijgen van de kosten van een elektrische auto, moet je met een aantal variabelen rekening houden. Denk hierbij aan de aanschafprijs, energiekosten, onderhoud, fiscale voordelen en tot slot de restwaarde. In dit artikel leggen we het allemaal aan je uit.

Aanschafprijs van een elektrische auto

De afgelopen jaren zijn de ontwikkelingen rondom het elektrisch rijden snel gegaan. Een paar jaar geleden was het nog bijzonder om een Tesla te zien rijden, inmiddels zie je op iedere hoek van de straat een Tesla Model 3 staan. Vele automerken hebben een of meerdere elektrische auto’s uitgebracht of zijn bezig met de ontwikkeling van een elektrische auto.

Het aanbod elektrische auto’s is in ieder segment inmiddels behoorlijk vertegenwoordigd. Je hebt de goedkopere elektrische auto’s zoals de Skoda Citigo e iV in het A-segment, de Kia e-Niro of de Hyundai Kona Electric in het C-segment tot aan de Tesla Model 3, Polestar 2 in het premium segment. In vergelijking met een paar jaar geleden is de aanschafprijs van een elektrische auto al behoorlijk gedaald. De hogere aanschafprijs van een elektrische auto is grotendeels te verklaren door de kosten van het accupakket. Dit is het duurste onderdeel van een elektrische auto.

Ondanks de prijsdaling in de afgelopen jaren is een elektrische auto in de meeste gevallen nog steeds qua aanschafprijs een stuk duurder dan een benzineauto. Neem bijvoorbeeld een Kia e-Niro. De fiscale waarde van een Kia Niro 1.6 GDi Executiveline ligt rond de 35.845 euro.

De verwachting is overigens wel dat het prijsverschil in de toekomst alleen maar kleiner zal worden. De techniek en innovatie wordt op dit gebied steeds beter, waardoor de kosten ook gedrukt kunnen worden. De prijs van de batterij is immers de afgelopen jaren fors gedaald. Naar verwachting zal de elektrische auto rond 2025 net zoveel kosten als een benzineauto.

Tweedehands elektrische auto

Vind je de aanschafprijs van een nieuwe elektrische auto toch te duur, dan is een tweedehands elektrische auto ook een goed alternatief. In de meeste gevallen heb je alsnog een relatief jonge auto, maar zijn de kosten wel lager. De kop is er immers al vanaf. Met een beetje geluk kun je als zakelijke rijder alsnog profiteren van de fiscale voordelen zoals de lage bijtelling van 12%.

Energiekosten van een elektrische auto

De brandstof- of laadkosten zijn afhankelijk van het verbruik van de auto. Een benzineauto kan niet zonder benzine, een elektrische auto kan niet zonder elektriciteit. Bij een benzineauto wordt dit uitgedrukt in liters. Bij een elektrische auto gaat het om kilowattuur. Een Kia e-Niro verbruikt gemiddeld zo’n 15,9  kWh per 100 kilometer. De benzinevariant verbruikt zo’n 4,9 liter per 100 kilometer.

De brandstofkosten van een Kia Niro ligt rond de 107 euro per maand (benzineprijs 1,67 euro). De laadkosten liggen een stuk lager. Maandelijks bedragen de laadkosten voor de Kia e-Niro zo’n 76,66 euro per maand. Deze prijs is overigens gebaseerd op het openbaar opladen met een gemiddelde prijs van 0,35 eurocent per kWh. Indien je de auto thuis oplaadt, zullen de laadkosten een stuk lager zijn. De prijs per kWh kan behoorlijk variëren. Snelladen is bijvoorbeeld over het algemeen een stukje duurder. De maandelijkse laadkosten zullen grotendeels afhankelijk zijn van de manier van opladen. Ga je de elektrische auto openbaar opladen, thuis opladen, of via snellaadstations.

In vergelijking met een benzinemotor is een elektromotor gemiddeld gezien een stuk efficiënter. Als je kijkt naar de energiekosten per kilometer, dan ligt dit bij een benzineauto rond de 0,12 eurocent. Bij een elektrische auto is dit slechts 0,04 eurocent.

Onderhoud

Over het algemeen liggen de onderhoudskosten van een elektrische auto een stuk lager dan een benzineauto. Een elektromotor bestaat namelijk uit veel minder onderdelen (een stuk of 20) dan een benzinemotor. Een verbrandingsmotor heeft maar liefst meer dan 200 draaiende onderdelen in de aandrijflijn. Draaiende onderdelen betekent indirect ook slijtage en onderhoud. Minder onderdelen betekent dus minder onderhoudskosten. Olie verversen of vervanging van de koppeling is bij een elektrische auto niet aan de orde. De onderdelen die het meeste slijtage oplopen bij een elektrische auto zijn onder andere de banden en remmen.

Fiscale voordelen

Elektrisch rijden wordt flink gestimuleerd door de overheid. Als elektrische rijder profiteer je van allerlei fiscale voordelen. Je kunt in aanmerking komen voor de aanschafsubsidie vanuit de overheid. Dit is overigens alleen bestemd voor particulieren. Per 1 juli 2020 kun je als particulier bij het leasen of kopen van een nieuwe of tweedehands (compacte) elektrische auto in aanmerking komen voor de Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP).

Bovendien profiteer je als zakelijke rijder van 12% bijtelling tot 40.000 euro. Over het resterende bedrag betaal je 22% bijtelling. Via deze tool kun je heel gemakkelijk de bijtelling voor een elektrische auto berekenen.

Indien je een elektrische auto gaat aanschaffen in 2021, dan kun je in aanmerking komen voor de Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren. Voor een nieuwe elektrische auto is de subsidie in 2021 vastgesteld op 4.000 euro en voor een tweedehands elektrische auto komt het bedrag neer op 2.000 euro. De subsidieregeling loopt vanaf 1 juli 2020 tot 1 juli 2025.

Tot slot betaal je geen BPM en wegenbelasting. De BPM is namelijk gebaseerd op de CO2-uitstoot van een auto. Aangezien een elektrische auto geen CO2-uitstoot heeft, ben je je vrijgesteld van BPM. Dit geldt ook voor de wegenbelasting (MRB).

Restwaarde

De exacte restwaarde van een (elektrische) auto is altijd lastig te voorspellen en is afhankelijk van verschillende factoren. De restwaarde hangt deels af de accu, en in hoeverre deze na verloop van tijd nog werkt. Over het algemeen blijven elektrische auto’s hun waarde ten opzichte van benzineauto’s beter behouden.

De restwaarde bij elektrische auto ligt in 2025 hoger dan een benzine- of dieselauto. De restwaarde bij een elektrische auto ligt dan rond de 40% – 47,5%. Bij een benzine ligt dit percentage rond de 35% – 42,5% en bij een diesel is dit 27,5% – 35%.

Conclusie

Is een elektrische auto daadwerkelijk goedkoper dan een benzineauto? Als je kijkt naar de aanschafwaarde, dan is de aanschafwaarde van een elektrische auto nog steeds duurder dan die van een benzineauto. Echter, zoals hierboven beschreven, moet je met verschillende variabelen rekening houden om een goede vergelijking te kunnen maken. De gebruikskosten van een elektrische auto zijn namelijk aanzienlijk lager. In dit artikel hebben we de benzinevariant van een Kia Niro vergeleken met de elektrische Kia e-Niro.

Kortom, je kunt met een elektrische auto dus zeker op jaarbasis behoorlijk besparen. Het is dus zeker de moeite waard om te kijken of een elektrische in jouw situatie de beste en goedkoopste optie is.

Elektrische auto leasen in 2021

Ben je overtuigd en wil je graag een elektrische auto leasen? Via onze website kun je heel gemakkelijk het huidige aanbod vergelijken op basis van directe beschikbaarheid, actieradius en prijs.


Meer weten over elektrische auto's?