Welke elektrische auto leasen in welke situatie? Wij geven tips!

Heb je interesse in het leasen van een elektrische auto in 2020? Dan moet je met een aantal zaken rekening houden. Naast de lage bijtelling kun je een elektrische auto vergelijken op basis van de actieradius, oplaadmogelijkheden, opties en ruimte. Voor de een is bijvoorbeeld de Kia e-Niro een geschikte auto, voor de ander is juist een goedkope, elektrische auto in het A-segment (Skoda Citigo e iV) een uitkomst. In dit artikel geven we een aantal tips voor elektrische auto’s op basis van kilometers, actieradius en laadmogelijkheden.

Polestar 2

De Polestar 2 is hot op dit moment! Vele zakelijke rijders hebben de auto reeds in bestelling staan. Waarom? De Polestar 2 moet dé concurrent van de Tesla Model 3 worden. In deze video vertelt Wouter Karssen van Autoblog.nl alles wat je moet weten over de Polestar 2. Als je naar de prestaties kijkt, dan komen deze redelijk overeen met de Tesla Model 3. Wanneer wordt de Polestar 2 voor jou interessant? Dat is uiteraard deels afhankelijk van je leasebudget en de kilometers die je maakt.

Wanneer geschikt?

Als je op zoek bent naar een comfortabele, elektrische auto in het segment van de Tesla Model 3, maar je wilt even iets anders dan een Tesla, dan is de Polestar 2 zeker een interessante optie. Bovendien heb je met de Polestar 2 qua configuratie net even iets meer mogelijkheden dan de Tesla Model 3. Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste prestaties van de Polestar 2.

Geschikt voor:

Actieradius: 400 kilometer in de praktijk

Oplaadtijd: 7 uur 45 minuten (11 kW 3-fase AC)

Snelladen: 27 minuten (150 kW DC)

Leasetarief: 755 euro per maand

Tesla Model 3

De Tesla Model 3 is al enige tijd een echt fenomeen op de Nederlandse (snel)wegen. Eerder was de auto nog echt speciaal, inmiddels spot je op iedere hoek een Tesla Model 3. Als je op zoek bent naar een auto die je zorgeloos op weg helpt als je voor het eerst de overstap maakt naar een elektrische auto, dan is de Tesla Model 3 de juiste optie. De Tesla Model 3 zit boordevol technologie. Dat houdt onder andere in dat het navigatiesysteem van de auto zelf berekend waar en wanneer de auto moet worden bijgeladen. Bovendien kun je gebruikmaken van de Tesla Superchargers. Deze zijn in heel Europa goed vertegenwoordigd. Op vakantie met de Tesla Model 3 is dus geen enkel probleem meer! Lees de blog van onze collega Hilda waarin zij haar ervaringen deelt met de Tesla Model 3 in het buitenland.

Wanneer geschikt?

Eigenlijk is in iedere situatie een Tesla Model 3 aan te raden. Het is meer afhankelijk van je wensen en behoeften. Wij kunnen ons zo voorstellen dat niet iedereen gecharmeerd is van het minimalistische design van de auto, of dat de auto buiten het leasebudget valt.

Wat vind je belangrijk aan je leaseauto? Of beter gezegd, wat vind je belangrijker? De prestaties of bijvoorbeeld het design? Dit is ook belangrijk aspect die je in overweging moet nemen. Voor de prestaties zit je overigens met een Tesla Model 3 altijd goed.

Geschikt voor:

Actieradius: 450 kilometer in de praktijk

Oplaadtijd: 7 uur 45 minuten (11 kW 3-fase AC)

Snelladen: 22 minuten (250 kW DC)

Leasetarief: 624 euro per maand

Kia e-Niro

De Kia e-Niro is een van de bestverkochte elektrische auto’s in Nederland. De auto was lange tijd volledig uitverkocht. Inmiddels is de auto weer beschikbaar. De reden waarom de Kia e-Niro zo populair is onder zakelijke rijder is onder andere vanwege de lage bijtelling, ruimte, uitrusting, maar ook vanwege de uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.

Wanneer geschikt?

Als je als zakelijke rijder redelijk wat kilometers maakt dan is de Kia e-Niro zeker het overwegen waard. De Kia e-Niro heeft namelijk een uitstekende actieradius, kan vlot snelladen en bovendien is de auto qua leaseprijs een stuk lager dan de Tesla Model 3 of Polestar 2. Tevens kiest men vaak voor deze auto vanwege de zit- en kofferbakruimte.

Geschikt voor:

Actieradius: 370 kilometer in de praktijk

Oplaadtijd: 11 uur (7,4 kW 1-fase AC) / 7 uur (11 kW 3-fase AC)

Snelladen: 44 minuten (77 kW DC)

Leasetarief: 548 euro per maand

Hyundai Kona Electric

De Hyundai Kona Electric is net zoals de Kia e-Niro echt een begrip geworden onder de elektrische auto’s. In het segment waar de auto zich in begeeft is dit toch wel de meest gewilde auto. De auto is in de basis vergelijkbaar met de Kia e-Niro. Echter is de Kia e-Niro een stukje ruimer dan de Hyundai Kona Electric. Bovendien kan de Hyundai Kona Electric 3-fase laden, wat de laadtijd aanzienlijk verkort.

Wanneer geschikt?

Wanneer zouden wij de Hyundai Kona Electric aanraden? Als je op zoek bent naar een elektrische auto met een toereikende actieradius en eigenlijk niet teveel wilt betalen. De auto heeft net zoals de Kia e-Niro een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. De auto heeft een WLTP-actieradius van 484 kilometer, kan 3-fase opladen, en je least ‘m al vanaf 539 euro per maand.

Geschikt voor:

Actieradius: 400 kilometer in de praktijk

Oplaadtijd: 7 uur (11 kW 3-fase AC)

Snelladen: 44 minuten (77 kW DC)

Leasetarief: 539 euro per maand

Volkswagen ID.3

De Volkswagen ID.3 is een auto waar we al enige tijd met smart op zitten te wachten. Vanwege de software perikelen is de levertijd behoorlijk opgelopen. Naar verwachting komt de Volkswagen ID.3 in september uit op de markt. Het is dus nog even afwachten, maar de auto is nu al veelbelovend. De Volkswagen ID.3 1ST is de eerste (basis) uitvoering die op de markt gaat komen.

Wanneer geschikt?

De Volkswagen ID.3 1ST heeft een actieradius van 420 kilometer (WLTP), kan met maximaal 100 kW DC snelladen en is van alle gemakken voorzien. Als je bijvoorbeeld niet zo’n fan bent van een crossover, dan is de Volkswagen ID.3 1St echt een aanrader. Volkswagen staat bekend om haar fijne rijeigenschappen. Niet voor niets zijn zijn de Volkswagen Polo en Volkswagen Golf al jarenlang twee van de bestverkochte auto’s ter wereld.

Geschikt voor:

Actieradius: 350 kilometer in de praktijk

Oplaadtijd: 6 uur 15 minuten (11 kW 3-fase AC)

Snelladen: 30 minuten (100 kW DC)

Leasetarief: 502 euro per maand

Nissan Leaf

Indien je op zoek bent naar een elektrische auto, maar liever niet al teveel wilt betalen, dan is de Nissan Leaf wellicht een uitkomst. De Nissan Leaf biedt een aantal voordelen. De auto is onder andere rijk uitgerust, heeft voldoende ruimte en kan snelladen. Overigens ‘kleven’ er ook een aantal nadelen aan de Nissan Leaf. De actieradius is enigszins beperkt. Je kunt met de Nissan Leaf namelijk maximaal 270 kilometer rijden (WLTP). In de praktijk zal de actieradius dus altijd iets tegenvallen.

Wanneer geschikt?

Als je als zakelijke rijder niet bizar veel kilometers maakt, niet meer dan 200 kilometer op een dag, dan kun je uitstekend uit de voeten met de Nissan Leaf. Met name voor de kleinere ritten is de Nissan Leaf zeer comfortabel. Bovendien kun je snelladen, dus mocht je toch te weinig kilometers hebben, dan is de auto binnen 40 minuten weer voor 80% opgeladen. Doe dit overigens niet te vaak op één dag, want dan kun je last krijgen van de beruchte rapidgate.

Geschikt voor:

Actieradius: 220 kilometer in de praktijk

Oplaadtijd: 6 uur 30 minuten (6,6 kW 1-fase AC)

Snelladen: 40 minuten (46 kW DC)

Leasetarief: 417 euro per maand

Renault Zoe

De Renault Zoe onderscheidt zich ten opzichte van de concurrentie in het opladen. De Renault kan echt behoorlijk vlot opladen. Binnen drie uur is de auto namelijk weer volledig opgeladen. Dit is overigens alleen mogelijk bij een laadpaal met een laadvermogen van 22 kW AC. Het nieuwste model heeft een actieradius van 395 kilometer (WLTP). Uit eigen ervaring weet ik dat een actieradius van 300-350 kilometer zeker haalbaar is in de zomerperiode.

Wanneer geschikt?

De Renault Zoe is met name geschikt voor de zakelijke rijder die dagelijks niet meer dan 200 kilometer rijdt en op zoek is naar een compacte auto. Vergelijkbaar met de andere modellen is de Renault Zoe namelijk niet de meest ruime auto. Desalniettemin een zeer geschikte auto vanwege zijn toereikende actieradius en de laadmogelijkheden!

Geschikt voor:

Actieradius: 310 kilometer in de praktijk

Oplaadtijd: 3 uur (22 kW 3-fase AC)

Snelladen: 56 minuten (46 kW DC)

Leasetarief: 396 euro per maand

Skoda Citigo e iV/Seat Mii Electric

Skoda en Seat bieden de eerste echte elektrische stadsauto aan. Dat betekent overigens niet dat de auto alleen geschikt is voor in de stad. Met een actieradius van 259 kilometer volgens de WLTP testmethode is het mogelijk om ook verder te reizen met deze auto. Qua uitrusting zijn ze rijk uitgerust met veel luxe extra’s voor in dit segment. Daarnaast kan de auto DC snelladen met 40 kW waarmee de auto snel van 0-80% geladen kan worden. Laden aan openbare laadpalen duurt helaas iets langer. De auto laadt op over 2-fase waarmee de auto is op te laden in 5,5 uur.

Wanneer geschikt?

Wanneer je op zoek bent naar een compacte auto die veel in de stad wordt gebruikt zijn de Seat Mii Electric en Skoda Citigo e iV zeer geschikt. Door de luxe opties en de compacte omvang bieden in de stad een zeer prettige rijervaring. Heb je de beschikking over openbare laadpalen dan zijn de Seat en Skoda goed geschikt door 2-fase boordlader waarmee de auto snel oplaadt. Ben je aangewezen op een laadpaal die slechts 1-fase ondersteunt, houd dan rekening met een langere oplaadtijd.

Geschikt voor:

Actieradius: 200 kilometer in de praktijk

Oplaadtijd: 5 uur 30 minuten (7,2 kW 2-fase AC)

Snelladen: 48 minuten (40 kW DC)

Leasetarief: 323 euro per maand

9.1

97% beveelt ons aan.


Meer weten over elektrische auto's?